I made this widget at MyFlashFetish.com.

Isnin, 28 Mac 2011

Solat Sebagai Maintenance Diri


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua tetamu ziarah yg dikasihi sekalian.

Pengisian yang saya ingin kongsikan adalah tentang kepentingan Solat sebagai maintenance diri. Ada satu kisah di mana seorang pelajar Malaysia telah ditanya oleh seorang rakyat Jepun. "Mengapa orang Melayu sering membuang masa hanya dengan mengerjakan solat selama 5-10 minit?"

Agak-agak apa jawapan kita kalau ditanya dengan soalan sedemikian? Adakah kita akan terangkan kepentingan solat sebagai kewajipan kepada ummat Islam..orang jepun itu hanya akan geleng kepala mungkin tidak faham dengan tuntutan agama Islam. Namun apa yang dijawab oleh pelajar itu ialah dengan memberi perumpamaan yang logik dan boleh diterima akal.

Orang Jepun sememangnya terkenal dengan teknologi yang canggih. Katakan kita ambil contoh sebuah kereta yang hebat dan canggih teknologinya sudah pasti memerlukan penyelenggaraan untuk memastikan kereta tersebut akan kekal dalam keadaan baik dan tidak bermasalah semasa dipandu di jalan raya.

Antara manusia dan teknologi yang manakah lebih hebat sebenarnya? Sudah tentu manusia lebih hebat kerana manusia yang mencipta teknologi (dengan ilmu Allah swt hakikatnya). Sedangkan teknologi yang canggih perlukan maintenance untuk memulihkan fungsinya, inikan pula manusia. Manusia lebih lagi memerlukan penyelenggaraan dalam hidupnya. Manusia perlu memulihkan jiwanya yang telah kacau, berserabut dengan pelagai masalah sehingga tidak tenteram lagi kehidupannya. Maka dengan solatlah kita memulihkan semangat, meluahkan segala isi hati dengan Tuhan Pencipta kita yang sebenar. Semakin kita takut kepada Allah, kita akan semakin dekat dengan Nya. Kenapa kita akan lebih bersemangat selepas solat? Kerana Allah telah memberi kita kekuatan dan jiwa yang baru untuk meneruskan kehidupan. Allah telah memberi ketenangan kepada jiwa kita. Sesungguhnya Allah swt telah berfirman " Sesungguhnya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang."



Oleh itu, saya mengajak sekalian pembaca supaya kita pulihkan solat kita jika solat kita masih bermasalah. Ikhlaskan niat dan cubalah laksanakan solat dengan khusyuk dan tawadhuk, penuh pengharapan dan pergantungan kepada Allah swt. Mudah-mudahan segala ibadah kita diterima Allah swt.

wallahua'lam,,,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan